PL / EN
Rysunek i notatki na kopercie lotniczej
Rysunek i notatki na kopercie lotniczej
Rysunek płciowego narządu kobiecego przekształconego w prawie abstrakcyjny ornament. Rysunek wykonany czystymi, precyzyjnymi wijącymi się liniami, ołówkiem zacieranym w partiach cienia. Stańko poszukiwał u Witkacego inspiracji w jego opisie narkotycznych wizji po zażyciu narkotyku. Fascynowała go abstrakcyjność tekstu i jego brzmienie, rytmika. Wynotował fragment tekstu: „3-50 – [Numer realistyczny. Węże w pustynnych źródłach.] Otchłań płciowa z hipopotamem włochatym „na blond”. W tym okropne oczy. Czaszka pokrywa się sadzą — w tej sadzy zawstydzone topazowe oczko. To jest nikotyna.” (Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nikotyna – niemyte dusze, s. 40). Notatki dotyczą spraw do załatwienia prawdopodobnie w związku z planowanym koncertem i spotkaniami: w TV, z Kisielewskim - Victoria, Bar Zielony i z Joe Berendtem w „Akwarium”. W 1986 roku powstał film dokumentalny w reżyserii Andrzeja Wasylewskiego „Od raga do rocka z Joe Berendtem” poświęcony muzykom jazzowym z całego świata, narratorami byli Berendt i Wojciech Mann. Joachim Ernst „Joe” Berendt, niemiecki krytyk i autor książki o jazzie, został zaproszony do Warszawy przez Wasylewskiego, który podczas wielu spotkań z udziałem polskich muzyków, w Klubie jazzowym Akwarium, realizował swój film. Wśród uczestników tych spotkań był Stańko, który zanotował: 3.12.1985 Wtorek Środa Czwartek 18.00 „Akwarium”. Rysunek natomiast wiąże się prawdopodobnie z koncertem i muzyką Stańki do Witkacego „Peyotl”. Muzyk, był zafascynowany tekstem Stanisława Ignacego Witkiewicza, Narkotyki – niemyte dusze. Uznał go za świetny materiał do wykorzystania. Po latach w 2009 w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” mówi: ” Ten tekst po prostu doskonale brzmi, jest pełen neologizmów, ma niesłychany rytm oraz tak naprawdę jest aliteracki. To jest język malarza. I ja ten język mogę pociąć, poukładać, poprzestawiać. Mogę go wpleść w muzykę, tak jakbym wplatał jakiś riff. Na początku pracy nad "Peyotlem" planowałem, że fragmenty tekstu będą "mówione" przez maszyny, komputer, jakiś sztucznie stworzony głos[….] Nagrał go w końcu Marek Walczewski i zrobił to mistrzowsko. Zinterpretował ten tekst głęboko i gorąco” Łukasz Kamiński, Gazeta Wyborcza - Stołeczna nr 26; 31 stycznia 2009 ; [https://encyklopediateatru.pl/artykuly/66139/muzyczny-odlot-w-fabryce-trzciny ; dostęp 20.08.2023]

26.11.1985 © Tomasz Stańko

Ołówek, papier, 9,5 x 21,5 Recto: notatki i rysunek ; verso notatka adres i numer telefonu: Goszczyńskiego / 34 a / 446322

O projekcie | Kontakt | Artysta